ponnygul.blogg.se

KeeJero

Kategori: Allmänt

I Måndags åkte jag och red Jero själv för första gången, tog in honom och borstade, lindade benen och sadlade+tränsa, gick till ridhuset som ligger på gården eftersom jag inte alls känner honom, började med att skritta honom för hand runt i ridhuset eftersom han var ganska spänd och stossig, gick ca 3 varv med honom så han slappnade av lite, sen så longerade jag honom för att se hur han rör sig och han skuille bli av med lite energi, efter några varv i båda varven så satt jag upp och började skritta honom runt fyrkanten, han började slappna av mer och mer,så tog tyglarna och började jobba honom i skritten, tänkte inte på formen osv, mer att han ska lyssna på min vikt och röst, gick jätte bra,gjorde halt vid varje bokstav, sen gick jag över till sepentinbågar för han skulle mjukas upp i bogarna och hals, var väldigt fin i vänster varv, men i höger så var han lite stelare, gick sen över till traven och gjorde samma sak, först var han lite lojj och lyssnade inte för skänkeln,då tog jag ett dressyrspö och OJ VAD FIN HAN BLEV!  trampade på riktigt bra,släppte även i höger varv så han blev smidig som en orm!  provade även skänkelvikning på volt, gick jättebra, vill inte göra för mycket svåra övningar på´honom eftersom han är så ung, så gjorde väldigt simpla saker. gick sen över till galoppen, först så var han väldig flack och springing i galoppen, men tillslut efter mycket arbete fick jag honom på bakbenen att samla under sig, och OJ Vilken dressyrponny! gick jätte fint i samlad LUGN galopp så avlsutade där, travade av på långa tyglar så han fick sänka sig och pusta ut, sen så satt jag av och skrittade av, Jero får 5/5 guldstjärnor!
 
 
Visst är han fin ?
 
 
 
 
DAGENS OUTFIT
 
 
 
Träns: John Whitaker med blått swarowskipannband
schabrak: marinblått HV POLO dressyr
Lindor: marinblåa okänt märke
täcke: Glen Gordon
dressyrsadel:okänt märke (super skön dock)
stigbyglar: soft up freejump pro svarta
Kommentera inlägget här: